Części zamienne do Jawy

Jawa była jednym z tych klasycznych motocykli, które albo się uwielbiało, albo pomijało. Wielu kolegów zaczynało jazdę właśnie na Jawach, bo w czasach świetności były jednym z najtańszych i najbardziej dostępnych modeli motocykli, jakie pojawiały się na rynku. Z czasem oczywiście większość przesiadała się na lepsze i mocniejsze maszyny, aczkolwiek niektórzy nie złomowali starych motocykli, pozostawiając je w garażu by czekały na lepsze czasy.

Części zamienne do zabytkowej Jawy

części JawaObecnie pozostało bardzo niewiele motocykli od Jawy, a wszystkie egzemplarze które udało się zachować w fabrycznym stanie były zaklasyfikowane jako zabytkowe, i często stawały się częściami atrakcji na pokazach starych motocykli. Jednak przez długi czas, dostanie firmowych części do Jawy, niezależnie od modelu, było dość trudne, gdyż linia produkcyjna była od dłuższego czasu zajęta. Regeneracja części Jawa była stosunkowo prosta, bo większość podzespołów nie była tak skomplikowana jak konstrukcje zachodnich producentów, aczkolwiek tylko najlepiej zachowane części nadawały się do odnowy. Z racji dużego zapotrzebowania, wielu niezależnych producentów podjęło się stworzenia serii części zamiennych do różnych modeli Jawy, na ogół tych najpopularniejszych, i to właśnie na takich częściach głównie montowaliśmy swoje maszyny, które często okazywały się o wiele lepsze niż pierwowzory. Nowe części, często produkowane technologiami o wiele bardziej zaawansowanymi niż oryginały, potrafiły ogromnie podnieść osiągi nawet przeciętnych maszyn, a jednocześnie pozostawały w dość przystępnym progu cenowym. Dla najbardziej wymagających kierowców zawsze dostępna była seria sportowa, przeznaczona do motocykli używanych wyczynowo, a były to podzespoły przede wszystkim najwyższej żywotności, mogące znieść nawet największe obciążenia. Jedynym minusem była ich dostępność, bo na ogół były to części dostępne wyłącznie na zamówienie.

Dla kolekcjonerów i osób chcących brać udział w pokazach pozostawała możliwość znalezienia nowych części magazynowych na stronach internetowych, gdzie niekiedy takowe części były sprzedawane po bardzo niskiej cenie, aczkolwiek głównie interesowali się nimi ci koledzy, którzy chcieli zapewnić maszynie status zabytkowy, do czego wymagane było użycie części od oryginalnego producenta. Niektórzy również szli o krok dalej, przystosowując podzespoły z innych modeli motocykli do swoich maszyn, jednak wymagało to dużego nakładu pracy i niejednokrotnie wiedzy technicznej, więc ciągle najlepszą opcją pozostawały zamienniki.